This is Photoshop's version of Lorem Ipsn gravida nibh vel velit auctor aliquet.Aenean sollicitudin, lorem quis bibendum auci. Proin gravida nibh vel veliau ctor aliquenean.

FOLLOW ME ON INSTAGRAM

+01145928421
mymail@gmail.com

Blog

B2B a B2C

W prowadzeniu biznesu jednym z najważniejszych czynników decydujących o jego powodzeniu lub klęsce jest klient. Firmy mogą mieć różnego typu klientów, mogą to być odbiorcy indywidualni, mogą to być także przedsiębiorstwa lub organizacje charytatywne czy organizacje państwowe. Rodzaj klientów w dużej mierze zależy od tego jakiego rodzaju produkty i usługi oferuje przedsiębiorstwo. Natomiast od typu klienta, dla którego przedsiębiorstwo prowadzi produkcję czy działalność, zależy sposób prowadzenia marketingu, sposób dostaw czy rodzaj obsługi posprzedażnej.

B2B to określenie relacji, które zachodzą pomiędzy dwiema lub więcej organizacjami. Innymi słowy firmy, które są zorientowane na klienta biznesowego to firmy typu B2B. Samo wyrażenie B2B pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem od słów business to business, czyli biznes dla biznesu.

B2C tym mianem określa się relacje pomiędzy przedsiębiorstwami, a klientami indywidualnymi. Innymi słowy biznesu typu B2C to przedsiębiorstwa zorientowane na produkcję czy działania na rzecz klienta indywidualnego. Ten skrót także pochodzi z języka angielskiego i oznacza relację businness to client, czyli w tłumaczeniu na język polski biznes dla klienta.

Na rynku spotkać można także firmy, które choć zorientowane są na dany typ klienta, to jednak mają w swoim portfolio także klientów drugiego typu. Są także firmy, które obsługują zarówno klientów biznesowych, jak i indywidualnych, firmy te zdając sobie sprawę z różnych oczekiwań jakie mają te dwie grupy klientów mają oddzielne działy, zajmujące się poszczególnymi typami klientów.

Nastawienie na klienta biznesowego wiąże się między innymi z koniecznością wystawiania faktur VAT, bardzo często niezbędne jest także podpisywanie kontraktów, co nie zawsze konieczne jest w przypadku obsługi klientów indywidualnych, którzy mogą zadowolić się samą transakcją kupna – sprzedaży bez konieczności podpisywania kontraktów, którzy nie wymagają faktur VAT, bo rachunek, potwierdzenie zapłaty czy paragon fiskalny będzie dla nich wystarczającym dowodem.

Różne bywają także sposoby pozyskiwania klientów, niekiedy by dotrzeć do klienta biznesowego konieczne jest wzięcie udziału w przetargu, wniesienie wadium czy przedstawienie gwarancji przetargowych (szerzej o tym – http://gwarancjeprzetargowe.pl), a dopiero po przejściu tych kroków firma może zająć się obsługą klienta biznesowego. Natomiast w przypadku klientów indywidualnych wystraszy przekonać ich do usług czy produktów firmy, bez konieczności brania udziału w postępowaniach takich jak przetarg.

Sorry, the comment form is closed at this time.